Een grenzen herleggend en oude opvattingen verslindend MONSTERBOEK
of, zoals The Guardian zei: "Baanbrekend en brutaal....een opwindende
leeservaring."
Omdat de uitgever de -voor een goed begrip en consistente verwerking van het boek- onmisbare, veelzijdige en schatrijke paragraaftitels niet heeft geïndexeerd, hebben we die -zowel voor onszelf als voor degenen die er met ons 'hooks to remember' in zien- binnen ons project gepubliceerd. Maak er gebruik van. Maar voor al: Lees het boek.
HET BEGIN VAN ALLES |
|
|
index |
de hoofdstukken met |
blz. |
1 |
|
9 |
1.1 |
Waarom zowel Hobbes' als Rousseaus versie van de menselijke geschiedenis rampzalige politieke implicaties heeft |
14 |
1.2
|
Waarom de gangbare opvattingen over de grote lijnen van de menselijke
geschiedenis meestal onjuist zijn (of: de eeuwige terugkeer van Jean-Jacques Rousseau) |
18
|
1.3 |
Over het nastreven van geluk |
20 |
1.4 |
Waarom het conventionele verhaal van de menselijke geschiedenis niet alleen
onjuist is, maar ook nodeloos saai |
31 |
1.5 |
Over wat nog gaat komen |
35 |
2 |
|
37 |
2.1 |
Waarin we laten zien hoe kritiek op het eurocentrisme averechts kan werken en inheemse denkers uiteindelijk tot 'sokpoppen' kan maken |
38 |
2.2 |
Waarin we onderzoeken wat de inwoners van Nieuw-Frankrijk van hun Europese
indringers vonden, vooral in kwesties van vrijgevigheid, sociale omgang,
materiële rijkdom, misdaad, straf en vrijheid |
48 |
2.3
|
Waarin we laten zien hoe de Europeanen van de (inheemse) Amerikanen leerden
over het verband tussen debatteren met redelijke argumenten, persoonlijke
vrijheden en het afwijzen van arbitraire macht
|
55 |
2.4
|
Waarin we de filosoof-staatsman Kandiaronk voorstellen, en uitleggen hoe
zijn opvattingen over de menselijke natuur en de samenleving nieuw leven werden
ingeblazen in de salons van het verlichte Europa (inclusief een terzijde over het
concept van 'schismogenese') |
60
|
2.5
|
Waarin we uitleggen over welke demiurgische krachten A.R.J. Turgot beschikte
en hoe hij de inheemse kritiek op de Europese beschaving op zijn kop zette, en
zo de grondslag legde voor de meeste moderne opvattingen over maatschappelijk
evolutie (of: hoe een betoog over 'vrijheid' tot een betoog over 'gelijkheid' werd) |
72
|
2.6
|
Hoe Jean-Jacques Rousseau, nadat hij prestigieuze essaywedstrijd had
gewonnen, vervolgens een andere verloor (omdat zijn bijdrage langer was dan
toegestaan), maar uiteindelijk de hele geschiedenis van de mensheid veroverde |
75
|
2.7 |
Waarin we de verbanden bekijken tussen inheemse kritiek, de
vooruitgangsmythe en het ontstaan van links |
80 |
2.8
|
Voorbij de 'mythe van de domme wilde' (en waarom dit alles zo belangrijk is
voor wat we in dit boek willen bereiken) |
85
|
3 |
|
91 |
3.1 | Waarom de zogenaamde sapient paradox een dwaalspoor is: zodra we menselijk waren, begonnen we menselijke dingen te doen |
96 |
3.2 | Waarom zelfs zeer geraffineerde onderzoekers nog steeds manieren vinden om vast te houden aan het idee dat maatschappelijke ongelijkheid een 'oorsprong' heeft |
99 |
3.3
|
Waarin we zien hoe grootse monumenten, vorstelijke begrafenissen en andere
onverwachte kenmerken van samenlevingen uit de ijstijd onze
veronderstellingen over de aard van jagers-verzamelaars overhoop hebben gehaald, en waarin we ons
afvragen wat het zou kunnen inhouden om te zeggen dat er zo'n dertigduizend jaar
geleden sprake was van 'sociale stratificatie' |
101
|
3.4
|
Waarin we ons ontdoen van hardnekkige veronderstellingen dat 'primitieve'
mensen op de een of andere manier niet in staat waren tot bewust nadenken,
en de aandacht vestigen op het historisch belang van excentriciteit |
106
|
3.5 |
Wat Claude Lévi-Strauss van de Nambikware leerde over de rol van
hoofdmannen en seizoensgebonden variatie in het sociale leven |
113 |
3.6
|
Waarin we terugkeren naar de prehistorie, en aanwijzingen onder de loep
nemen voor het bestaan van zowel 'extreme individuen' als seizoensgebonden
variaties in het maatschappelijke leven in de ijstijd en daarna |
117
|
3.7 |
Over de 'buffelpolitie' (waarin we de rol van de seizoenen in het sociale en
politieke leven van de mens opnieuw ontdekken) |
122 |
3.8 |
De vraag waar het werkelijk om gaat, is niet 'Waar komt de maatschappelijke
ongelijkheid vandaan?' maar 'Hoe zijn we vast komen te zitten?' |
128 |
3.9 |
Wat sapiens zijn werkelijk betekent |
134 |
4 |
|
137 |
4.1 |
Waarin we beschrijven hoe de meeste mensen in de loop van de geschiedenis steeds kleinschaliger zijn gaan leven naarmate de bevolkingsaantallen toenamen |
139 |
4.2 |
Waarin we ons afvagen wat er precies gelijk is gemaakt in de 'egalitaire'
samenlevingen |
142 |
4.3 |
Waarin we Marshall Sahlins' 'The Original Affluent Society' bespreken en
nadenken over wat er kan gebeuren als zelfs zeer scherpzinnige mensen over de
prehistorie schrijven zonder over feitelijke gegevens te beschikken |
153 |
4.4 |
Waarin we laten zien hoe nieuwe ontdekkingen over de oude jagers-verzamelaars in Noord-Amerika en Japan de sociale evolutie op haar kop
zetten. |
159 |
4.5 |
Hoe de mythe dat foerageurs in een staat van infantiele eenvoud leven
tegenwoordig overeind wordt gehouden (of: informele drogredenen) |
167 |
4.6
|
Waarin we ons ontdoen van een bijzonder dwaas argument, namelijk dat jagers-verzamelaars die zich vestigen in gebieden die zeer geschikt zijn om in
te
foerageren op de een of andere manier uitzonderlijk zouden zijn |
172
|
4.7 |
Waarin we eindelijk terug komen op de kwestie van eigendom, en de relatie
tussen eigendom en het sacrale onderzoeken |
175 |
5 |
|
184 |
5.1 |
Waarin we eerst de kwestie van culturele
differentiatie onder de loep nemen |
186 |
5.2
|
Waarin we de volstrekt inadequate, soms
beledigende maar zo nu en dan suggestieve manieren bekijken waarop het
vraagstuk van de 'cultuurgebieden' eerder is aangesneden |
190
|
5.3
|
Waarin we Mauss' inzicht toepassen op de Stille Oceaankust en nagaan waarom
Walter Goldschmidts beschrijving van inheemse Californiërs als 'protestantse
jagers-verzamelaars' weliswaar in vele opzichten absurd is, maar ons toch nog
steeds iets te zeggen heeft |
195
|
5.4 |
Waarin we een argument formuleren voor schismogenese tussen de
'protestantse jagers-verzamelaars' en 'visserskoningen' |
201 |
5.5 |
Wat betreft de aard van slavernij en
'productiewijzen' meer in het algemeen |
206 |
5.6
|
Waarin we stilstaan bij 'het verhaal van de Wogies' - een inheems verhaal
dat waarschuwt voor de gevaren van snel rijk worden door anderen tot slaaf te
maken (en een terzijde over 'buksen, bacillen en staal') |
213
|
5.7 |
Waarin we de vraag stellen: wat doe je liever, vissen of eikels
verzamelen? |
216 |
5.8 |
Waarin we ons richten op het cultiveren van
verschillen in de 'splinterzone' aan de Stille Oceaan |
221 |
5.9 |
Enkele conclusies |
227 |
6 |
|
233 |
6.1 |
Platonische vooroordelen, en hoe ze onze ideeën
over de uitvinding van de landbouw vertroebelen |
233 |
6.2 |
Waarin we bespreken hoe Çatalhöyük, de oudste stad ter wereld, een nieuwe
geschiedenis kreeg |
235 |
6.3 |
Waarin we ons afvragen hoe het leven in de beroemdste neolithische stad ter
wereld er uitzag |
244 |
6.4 |
Over de mogelijke werking van de
seizoensgebondenheid van het maatschappelijk leven in vroege
boerengemeenschappen |
247 |
6.5 |
Over het uiteenvallen van de Vruchtbare Sikkel |
249 |
6.6 |
Over langzame tarwe en volkstheorieën over hoe we
boeren zijn geworden |
254 |
6.7 |
Waarom het zo lang heeft geduurd voordat de
neolithische landbouw zich ontwikkelde en waarom dat, anders dan Rousseau
het zich voorstelde, niet gepaard ging met het omheinen van permanente
akkers |
258 |
6.8 |
Over de vrouw, de wetenschapper |
261 |
6.9 |
Boeren of niet boeren: het zit allemaal in je
hoofd (waarin we terugkeren naar Göbleki Tepe) |
268 |
6.10 |
Over semantische valstrikken en metafysische
luchtspiegelingen |
274 |
7 |
|
276 |
7.1 |
Enkele terminologische kwesties in de discussie over de beweging van
binnenlandse gewassen en dieren rond de wereld |
282 |
7.2 |
Waarom landbouw niet eerder tot ontwikkeling kwam |
285 |
7.3 |
Waarin we nadenken over een neolithisch waarschuwend sprookje: het akelige
en verrassende lot van de eerste boeren van Centraal-Europa |
288 |
7.4 | Maar wat maakt het allemaal uit? (Een snelle terugblik op de gevaren van teleologisch redeneren) | 301 |
8 |
|
233 |
8.1 |
Waarin we het eerst gaan opnemen tegen de beruchte kwestie van 'omvang' |
306 |
8.2 |
Waarin we ons ruim voorbereiden op een wereld van steden, en speculeren
waarom ze in eerste instantie verschenen |
313 |
8.3 |
Over 'megavindplaatsen', en hoe archeologische vondsten in Oekraïne
conventionele wijsheid over de oorsprong van steden op zijn kop zetten |
317 |
8.4 |
Over Mesopotamië en 'niet-zo-primitieve' democratie |
326 |
8.5 |
Waarin we beschrijven hoe (geschreven) geschiedenis, en waarschijnlijk ook (verhalend) dichtwerk, begon: met grote raden in de steden, en kleine koninkrijken in de heuvels |
334 |
8.6 |
Waarin we overwegen of de Indusbeschaving een eerder voorbeeld was van het
kastenstelsel dan het koningschap |
343 |
8.7 |
Over een duidelijk geval van 'stedelijke revolutie' in de Chinese
prehistorie |
352 |
9 |
|
359 |
9.1 | Waarin we eerst kijken naar een voorbeeld van exotische koningen in de Mayalaaglanden, en hun verwantschap met Teotihuancan |
364 |
9.2 |
Hoe de mensen van Teotihuancan het bouwen van monumenten en het brengen van
mensenoffers de rug toekeerden, en begonnen aan een opmerkelijk project van
sociale woningbouw |
368 |
9.3
|
Over het geval van Tlaxcala, een inheemse republiek die weerstand bood aan het Azteekse Rijk en zich vervolgens verenigde met Spaanse indringers, en hoe die noodlottige beslissing ontstond uit democratisch overleg in een stadsparlement (in tegenstelling tot het verbluffende effect van Europese technologie op de 'Indiaanse geest') |
378
|
10 |
|
392 |
10.1 | Waarin we een theorie voorleggen over de drie basisvormen van overheersing, en beginnen te onderzoeken wat die inhouden voor de geschiedenis van de mensheid |
395 |
10.2 |
Over Azteken, Inca's en Maya's (en vervolgens ook Spanjaarden) |
403 |
10.3 |
Waarin we uitweiden over 'de vorm van tijd', en met name hoe metaforen van
groei en verval ongemerkte politieke tendensen introduceren in ons beeld van
de geschiedenis |
413 |
10.4 |
Over politiek als sport: het geval van de Olmeken |
417 |
10.5 |
Chavin de Huántar - een 'rijk' gebouwd op afbeeldingen? |
420 |
10.6 |
Over soevereiniteit zonder 'de staat' |
426 |
10.7 |
Hoe zorgzame arbeid, ritueel doden en feestelijkheden samenkwamen in de
oorsprong van het oude Egypte |
434 |
10.8 |
Waarin we stilstaan bij de verschillen tussen wat meestal 'vroege staten'
worden genoemd, van China tot Meso-Amerika |
445 |
10.9 |
Waarin we de Egyptische zaak opnieuw bekijken in het licht van onze drie
basisprincipes van overheersing, en ook terugkeren naar het probleem van de
'donkere middeleeuwen' |
449 |
10.10 |
Waarin we op zoek gaan naar de werkelijke oorspong van bureaucratie die
verrassend kleinschalig lijkt te zijn |
454 |
10.11 |
Waarin we, gewapend met nieuwe kennis, enkele basisveronderstellingen van
sociale evolutie heroverwegen |
464 |
10.12 | Coda: over beschaving, lege muren en geschiedenissen die nog geschreven moeten worden | 468 |
11 |
|
478 |
11.1 |
Waarin we James C. Scotts argumenten over de afgelopen vijfduizend jaar onder de loep nemen en ons afvragen of de huidige wereldorde eigenlijk wel zo onvermijdelijk was |
480 |
11.2
|
Waarin we ons afvragen hoe een groot deel van Noord-Amerika tot één uniform
clansysteem is gekomen en onze aandacht richten op de rol van de 'Hopewell
Interactiesfeer' |
494
|
11.3 |
Waarin we het verhaal vertellen van Cahokis, dat er uitziet alsof het als
de eerste 'staat' van Amerika gezien zou moeten worden |
503 |
11.4
|
Over hoe de ineenstorting van de Mississippische wereld, en de verwerping
van haar erfenis, rond de tijd van de Europese invasie de weg vrij maakte voor
nieuwe vormen van inheemse politiek |
511
|
11.5 |
Hoe de Osage het principe van zelfconstitutie belichaamden, dat naderhand
is gevierd in Montesquieus "Over de geest van de wetten" |
514 |
11.6 |
Waarin we terugkeren naar het land van de Irokezen, en de politieke
filosofieën onder de loep nemen waarmee Kandiaronk vermoedelijk is opgegroeid. |
522 |
12 |
|
534 |
suggesties of vragen?
we
zien ze graag tegemoet
in onze verzameling
remarkable quotes
Het Begin van Alles
Luchthartige beschouwingen